• 25 listopada 2020

Olej palmowy stanowi niemal 40% ogólnoświatowej produkcji oleju roślinnego. W świadomej części konsumentów posiada on bardzo złą sławę. Jest to zrozumiałe i w głównej mierze spowodowane troską o jakość spożywanych produktów. Ma on jednak także kilka zalet.olej palmowy

Pod etykietą „olej palmowy” może ukrywać się wiele produktów. Może to oznaczać olej z ziarna palmy oleistej, który powstaje z pestki owocu palmowego, olej z miąższu palmy oleistej, którego pomarańczowo-czerwony kolor spowodowany jest obecnością dużej ilości karotenoidów. Jest on także źródłem witaminy E oraz steroli, jednak po rafinacji staje się białawy i traci część tych składników. W tej postaci może być używany w kuchni, jednak do zastosowań przemysłowych często dzieli się go na frakcje - oleinę palmową i stearynę palmową, która odznacza się dużą zawartością nasyconego kwasu stearynowego i w temperaturze pokojowej ma postać stałą. Kolejną możliwością jest częściowo uwodorniony (utwardzony) tłuszcz palmowy, który diametralnie różni się właściwościami. Ma stałą konsystencję oraz jest stabilny. Cechuje się także wolniejszym procesem utlenienia i większą odpornością na wysoką temperaturę. Proces uwodornienia powoduje, że powstają kwasy tłuszczowe w konfiguracji trans, których negatywne działanie na zdrowie jest udowodnione. Zaleca się ograniczenie spożycia tłuszczów trans do minimum, a ich podaż nie powinna przekraczać 1% wartości energetycznej diety.

Olej palmowy ma ok. 50% kwasów tłuszczowych nasyconych, a spożycie takiego właśnie rodzaju kwasów tłuszczowych w nadmiarze może przyczynić się do wzrostu poziomu cholesterolu, otyłości i zwiększać ryzyko m.in. chorób sercowo-naczyniowych.

Gdy olej palmowy znajduje się w produktach spożywczych, takich jak margaryny czy wyroby cukiernicze, zastępuje częściowo uwodornione (utwardzone) oleje, powodując ograniczenie spożycia tłuszczów trans. Surowy olej palmowy zawiera dużą ilość witamin, karotenoidów i antyoksydantów, a rafinowany może być elementem zbilansowanej diety, ponieważ tak jak tłuszcze zwierzęce, jest on bogatym źródłem energii oraz nośnikiem witamin rozpuszczalnych w tłuszczach (A, D, E, K).

 

Top